vi kommer minnas allt i färg efteråt

Den första natten i juli cyklar jag med vinden bakom min rygg och vilda hästar i min bröstkorg, på väg hem efter en kväll med bästisskratt och vin. Så är den plötsligt här, sommaren. Det gör nästan inget att vinden är lite för kall, sommaren är här och förhoppningarna darrar i luften, pulserar i mina handleder. Om en månad fyller jag år; trettioåtta. Och jag tänker att kanske kanske blir året som trettioåtta det sista året som barnlös, kanske kanske är jag en nybliven mamma när jag fyller trettionio?

Som jag hoppas, som jag längtar. Så länge jag har burit på den här längtan nu, jag minns nästan inte hur det är att inte längta? Jag hoppas att det inte kommer vara förgäves, skriver det högst upp på min önskelista och tänker det varje gång klockan visar 11.11 eller 22.22.

Om någon vecka börjar jag med hormonbehandlingen, googlar allt som har med IVF att göra, drömmer konstigt om nätterna. Har detta ständigt i tankarna och känner hur hoppet börjat glöda någonstans nära hjärtat, känner hur det skulle vilja flamma upp till en eld som sprider sig till alla kroppsdelar, men jag hinner stoppa det. Som när jag cyklar med vinden bakom min rygg och vilda hästar i min bröstkorg och tänker på det där lejonvrålet som bara vill ut, på barnkläderna och träleksakerna som mamma har sparat, vilka namn som passar bra ihop och dom där billiga bindorna på Ullared som jag inte tyckte var någon idé att köpa. Mitt i en tanke hejdar jag mig själv, låter inte hoppet bli till en eld, börjar tänka rationellt istället. För tänk om. Tänk om jag inte blir någons mamma? Tänk om jag skulle brinna upp då, kanske kanske bli till svart aska?

4 Comments

Kommentera

