I could hold you for a million years to make you feel my love

Några dagar efter psykologsamtalet läser jag i min journal: Pat. bedöms vara praktiskt och emotionellt väl förberedd på att bli förälder som ensamstående. Pat. resonerar balanserat och adekvat kring vad det innebär och kan komma att innebära för henne att bli förälder som ensamstående med hjälp av donation. Och jag tänker såklart mycket på detta; att försöka få barn utan en partner. Hur jag faktiskt har gjort det valet. Inte för att det är sista utvägen eller så, utan för att jag vill. Det har blivit alltmer uppenbart för mig genom åren att det är så jag vill ha det; mitt barn och jag. Vi två, en egen liten familj. En annan slags familj. Med människor jag älskar vid min sida som håller mig och mitt barn om ryggen.

Det är så orättvist att det ska vara så svårt för vissa säger mamma när vi pratar om det här med barn, hur lätt det är att ta för givet att man bara skaffar barn om man längtar. Hon ringer efter varje läkarbesök, vill veta vad de har sagt, frågar om jag hört något nytt. Nu är det mest väntan som gäller, väntan på en läkartid som kan dröja två månader. Och samtidigt rusar våren fram; vintertid har blivit sommartid, jag har plockat fram mina rosa converse och fåglarna sjunger sig hesa. Och samtidigt rusar tankarna iväg, lägger sig som rivande rosor under min bröstkorg när jag tänker på tiden, på mamma, på min kropp som inte fungerar som jag önskar. När jag tänker på barnet som kanske får hennes andranamn. När jag tänker på mormor som gav mig de hårdaste kramarna. När jag tänker på att mamma kanske inte hinner bli mormor till mitt barn. När jag tänker på ännu en vår med andras växande magar, utom min. Och så tiden som inte väntar på någon.

8 Comments

  1. så fint skrivet. och det måste vara skönt att veta, att detta är valet jag gör. detta är vad jag vill.
    jag hoppas verkligen att det hela kommer igång snart!

  2. Jag är så glad för din skull, att du bestämt dig för den här vägen! Tänker mycket på dig och hoppas det ska gå bra, att du ska få ditt barn en dag. ❤

Kommentera

