vad du än kan tänkas göra som är dåligt kan det aldrig vara oförlåtligt

Så kommer den ifatt mig till slut, den där ångesten. Den som jagat mig under regntunga höstdagar och kalla vinterdagar, den som velat pysa ut under vissa små stunder utan att jag tillåtit det (som när jag äter lunch med några kollegor och jag är den enda som inte är gravid eller har barn och samtalet främst handlar om barnvagnar inskolning bärsjalar eller när en annan kollega frågar hur det går för mig och sedan säger jag kan inte tänka mig någon bättre mamma än du).

Den får mig att tänka på tiden, den där ångesten. Hur fort den skyndar fram, hur det en dag kan vara för sent. Jag står framför spegeln, rycker bort några gråa hårstrån och tänker att jag kanske ska färga håret igen, ser några nya födelsemärken i ansiktet och tänker att jag är ful. Tiden som inte väntar på någon, samtidigt som jag väntar på en ägglossning som aldrig kommer. Kroppen som blir äldre för varje dag som går, jag får svårt för att andas när jag tänker på det, när jag tänker på hur mycket jag fyller i sommar. Tänk om utgångsdatumet för min kropp hinner passera så att jag inte kan bli någons mamma? Jag tycks inte få någon ägglossning längre (väntar på att få tid till undersökning; alltid någon slags väntan) och det skrämmer mig, får ångesten att måla allting svart. Jag lyssnar på Håkan om och om igen, som om jag försöker övertyga mig själv om att det bästa inte hänt än.

15 Comments

  1. Har du testat eller läst om Progesterall? Jag tror den kan användas för att normalisera menscykeln. Jag köpte en tub i våras som jag aldrig kom att använda då vi blev gravida. Den ligger bara i badrumsskåpet och skräpar så vill du ha den skickar jag den gärna till dig. Kram!

  2. Har du provat natural cycles? Bra app där man mäter temp, ägglossning mm och lätt att se mönster/ avvikelser i cykeln. Vet flera som blivit gravida trots oregelbundenhet.
    Kram

  3. Hittade nyss hit och har inte hunnit läsa så mycket ännu, men jag tänker följa din resa. Jag har påbörjat processen att skaffa barn som ensamstående. Det har visat sig att jag ägglossar sällan eller kanske aldrig. Mina försök börjar på allvar när jag får mens nästa gång. Då blir det Letrozol och ev Ovitrelle. Jag håller tummarna för dig. För oss!

  4. Hej!
    Jag vet hur det är att längta och hoppas. Jag blev själv tillsammans med min kille ganska ”sent”, alltså efter 30, och oroade mig jättemycket för att jag aldrig skulle få några barn eller att det inte skulle gå. I en tidigare relation hade jag gjort abort två gånger och trodde att jag skulle straffas för det, så dumt att tänka så.
    Nu blev jag gravid och fick min son, nu ska vi försöka få ett syskon. Samma längtan, samma frustration när det inte går, försökt i ett halvår nu, och jag vet att det är vanligt att det kan ta tid. Har förbrukat ungefär femtioelva ägglossningstest.. Men jag hoppas ändå, och jag hoppas verkligen att du också ska lyckas!!! Det är sjukt modigt att skaffa barn på egen hand!

  5. tiden är läskig som fan! den bara springer iväg utan att man märker det. men såhär: du är INTE ful, du är jättefin. tyvärr känner man sig ful på dåliga dagar, men tänk då på hur snygg man kan känna sig på bra dagar. det där är relativt och beror på hur man mår!
    hoppas att alla tips som folk ger kan hjälpa – själv har jag ingen koll på ägglossning och graviditet men önskar med hela mitt hjärta att det går bra för dig. ❤

Kommentera

