små korta stunder är du mig och jag dig och ingenting är som vi är

Jag hör genom porttelefonen att han gråtit, när jag kommer upp i lägenheten sitter han i soffan med en pappersnäsduk i handen och blanka ögon. Mina flyttlådor trängs på vardagsrumsgolvet, jag ska snart iväg och hämta nycklar till min andrahandslägenhet. Han säger att han började gråta när han såg flyttlådorna, att det blev så verkligt då och jag vet inte riktigt vad jag ska säga men magen knyter sig när han säger något om en paus istället för ett avslut. Jag är ju redan på väg ifrån honom och har varit det länge nu.

Vi har precis haft gympa, jag går i sjuan och avskyr gympa, avskyr att behöva duscha efteråt. I omklädningsrummet har någon glömt en spetsbehå med stor kupa, C tar ner den från kroken och säger högt den kan ju inte vara din i alla fall, Jessica! och hon skrattar ihop med några andra, jag tror att jag också skrattar fastän det känns som tusen nålar under huden.

Jag sitter i baksätet bredvid Annika, vinden blåser hårt eftersom taket är nedfällt och jag håller handen över håret i ett försök att skydda frisyren. I framsätet sitter min bästis bredvid mannen hon precis gift sig med, hon vänder sig om och säger jag kan verkligen rekommendera detta, att gifta sig! med glittrande ögon och hon ser så lycklig ut och det sjunger i min bröstkorg, jag tänker att jag också vill se så där lycklig ut en dag bredvid mannen jag precis gift mig med.

Två dagar in på det nya året och jag blir hämtad på tågstationen av mamma och pappa, jag märker snabbt att något är fel eftersom mamma sitter i baksätet och hon börjar gråta när hon berättar vad som hänt. Min moster har på morgonen gått ifrån sitt dukade frukostbord och den påslagna radion för att gå ner i den kalla sjön. Hennes hund stod kvar på land, skällandes. Jag har knappt sett min mamma gråta tidigare, kommer att tänka på den där gången när jag var liten och frågade henne om vuxna kan gråta.

Vi sitter i soffan, det är lördagskväll hos mina föräldrar som är barnvakter. Tyra säger då när jag inte fanns så önskade jag mig en moster som du, och så fick jag dig! och jag skriver ner det i min telefon samtidigt som jag håller tillbaka tårarna som vill komma.

Vi trängs vid baren, han är söt och jag frågar vad han heter. Jag hör fel och tror att han svarar Love så jag säger vad fint! men sen förstår jag att han sa Jocke. Någon gång under kvällen börjar vi hångla på dansgolvet, han har piercing i tungan och jag kan inte sluta prata om det där hånglet med min bästis Maria på väg hem. Nästa gång jag är ute träffar jag på Jocke igen, jag följer med honom hem. När jag vaknar på natten för att gå på toa lägger jag plötsligt märke till hur uppenbart det är att han inte bor själv. Jag skriver om honom i mina brev till farmor.

Min storasyster sitter i ena soffan framför teven, hon gråter så som hon gjort nästan hela eftermiddagen på sitt rum till någon Whitney Houston-ballad. Hennes pojkvän har gjort slut och hon gråter så som man gråter när man går på gymnasiet och fått sitt hjärta krossat. Vi sitter framför teven och fikar, min mormor är hos oss och till mig säger hon bli aldrig kär, det slutar alltid så där och jag tänker att jag minsann aldrig ska bli kär.

Det är sensommar och andra gången vi ses, vi går uppför backar nära brofästet och förbi några harar. Vi stannar till vid vattnet för att titta på utsikten och han tar min hand, mitt hjärta hamrar så hårt att jag är rädd att han ska höra det. Plötsligt står han nära nära, han kysser mig och det var så länge sen jag kysste någon att mina ben blir till gelé. Han fortsätter hålla min hand när vi går nerför backarna igen, mitt hjärta fortsätter hamra så hårt att jag tror han kan höra det.

4 Comments

  1. Ser alltid fram emot nya inlägg från dig, gillar verkligen ditt sätt att skriva och hur du skildrar det som känns både svårt och fint i livet. Tack!

Kommentera

