hädanefter tänker jag efter, jag ska vara bra för dig

Om jag någon gång tystnar eller nickar utan att säga så mycket, om jag kanske bara ler lite då och då, så betyder det inte att jag är ointresserad eller att jag inte lyssnar. När ni pratar om bebiskinder, att gå över tiden, förskoleplats, ultraljud, amning, sparkar… ja och så vidare. Det betyder bara att jag har en dålig dag. En sådan där dag som gör att det svarta trassliga i min bröstkorg brer ut sig, lägger sig i alla vrår och målar allting svart. Som gör att jag inte riktigt orkar vara med och prata, hjärtklappningen och knivarna i bröstkorgen gör för ont och om tårarna skulle komma vet jag inte om de går att stoppa.

Det betyder inte att jag är missunnsam eller att jag inte menar det när jag säger grattis!, att ni inte får prata om det eller att jag vill att ni ska tycka synd om mig. Det betyder bara att jag har en dålig dag. Och att detta är vad längtan gör med mig; tar över all logik och fyller mina tomrum med ett trassligt mörker som river under huden. Gör så att jag får ont i kinderna när jag måste hålla kvar mitt stela leende lite för länge, att jag redan namngett barnet som kanske ändå aldrig blir mitt, att jag ibland drar handen över magen och undrar om jag någon gång också får känna sparkar, att jag avundas er även i era mörka stunder.

Ja, jag vet. Ett barn gör inte plötsligt livet komplett och inte mig heller. Och att det kommer bli bra, även om jag inte får bli någons mamma. Men längtan lyssnar inte, den har byggt bo i min bröstkorg och gör så att jag tystnar när ni pratar.

10 Comments

  1. Åh. Det gör ont bara att läsa. Står du i kö i Sverige? Eller vill du till Danmark? Hur mycket pengar fattas för Danmark? Vi crowdfundar ihop det som saknas! Jag lovar att vi är en massa som också önskar att du ska få bli någons mamma och som gärna hjälper till!

    1. Åh, gulliga du. Vill helst till Danmark, då jag har hittat en klinik som tycks bra och väntetiderna i Sverige är för långa. Tänker att jag behöver iaf 5000 kr till, så att jag kan göra två inseminationer under en och samma period. Och som tur är får jag min första heltidslön snart, så det ska nog gå att lösa. Tack för fina ord och pepp!!

      1. Blir så rörd av all pepp ju! ❤ har efter många om och men lagt upp lite info om swish osv under Om mig-fliken… Kram!

  2. Ja! Jag skriver under på det Colombialiv säger ❤
    Och de känslor och reaktioner du skriver om är verkligen så himla rimliga och förståeliga. Kram och kärlek!

  3. Jag är också med och skramlar! För jag hejar ju på dig 🙂

    Och jag känner igen mig i precis allt. Längtan som ibland river som klor i bröstet på en, och hur det hugger till vid varje ultraljudsbild. Samtidigt som man är så väldigt glad för sina vänners skull. Men ibland har man ju sämre dagar och det måste man få lov att ha, utan dåligt samvete, tycker jag.

    1. Just precis så. ❤ Och gulliga du, jag hejar tillbaka! Har lagt upp lite info om swish osv under Om mig-fliken för den som undrar. Kram!

Kommentera

