and I´m done with my graceless heart so tonight I’m gonna cut it out and then restart

Jag har en slags gåva eller vad jag nu ska kalla det, nästan likt en blodhund som följer blodspår. Eller så är det bara en slags besatthet, något sprunget ur min längtan. Att jag kan förutspå när någon är gravid innan den personen har berättat det. Det har hänt hur många gånger som helst nu, som om jag omedvetet lägger märke till alla tecken eller bara får en känsla. Som när jag får bekräftat att en kollega väntar barn eller när jag anar att någon jag följer på instagram är gravid innan det dyker upp en ultraljudsbild i flödet. Och så det där svarta som lägger sig under huden och river som tusen nålar, jag avskyr den känslan. Och så den där smygande rädslan över att bli den som hela tiden får stå utanför, den som blir ensam med en massa katter och bitterhet istället för att bli någons mamma.

Så blir det ännu en måndag och jag stannar min cykel för att fota magnoliaträden som börjat blomma, hör ett hej och där står P. Vi som inte setts på nästan två år, vi som en gång älskade varandra. En snabb kram, lite kallprat om jobb och familj, ett vi ses! och tankarna på tiden som inte väntar på någon. Nio år tillsammans är en lång tid, men nu känner vi inte varandra längre. Mycket vatten har runnit under broarna, flera års terapi har behövts men jag tittar inte bakåt särskilt ofta längre. När jag nästan är hemma igen och börjar leta efter nycklarna i väskan slumpar spotify fram Shake it out (som jag lyssnade konstant på den där hösten efter uppbrottet), jag väljer att se det som något slags tecken och kan inte låta bli att le när jag låser upp dörren till min lägenhet.

2 Comments

  1. You go girl! Jag tror stenhårt på tecken och du skall helt klart tolka det som ett definitivt avslut nu.
    Det var det innan också, men nu ännu mer.
    Nu är det din tur, det kommer bara att bli bättre.
    Trust me!

Kommentera

