jag dansar men jag känner ingenting alls, allt går för fort

Så kommer det en sen kväll i början av september, jag kan inte somna och sveper höger vänster i den där dejtingappen och plötsligt dyker hans ansikte upp. Tvekar några sekunder innan jag sveper höger, det blir en matchning och någon minut senare skriver han till mig. M med skrattrynkor runt ögonen, nästan på dagen två år sedan den där dejten så skriver han till mig på tinder. Frågar hur sommaren varit, om det löst sig med jobb, vad jag gör i helgen och skriver att han kan tänka sig att ses över en öl, men jag känner… faktiskt ingenting. Nej jag är inte särskilt intresserad av att ses, det där har ju varit, det är försent för honom nu. Och det är en sådan lättnad att inse det.

Så kommer det en annan kväll när jag bläddrar i ett fotoalbum innan jag ska sova, tittar på blekta foton från när jag var liten och känner hur det knyter sig i halsen och sedan som ett hårt knytnävslag mot bröstkorgen när sorgen ramlar över mig. Så många tankar som försöker få plats samtidigt. Sorg över tiden som rusat, människor som inte längre finns, tiden som kanske inte räcker till. Att undra om jag någon gång kommer få jämföra mina bebisbilder med bilder på min bebis, om jag någon gång kommer kunna fylla ett fotoalbum med tandgluggar kusinlek julaftnar hos mormor och morfar födelsedagskalas. Att tänka på barnen som drunknar i Medelhavet under flykt från brinnande krig, barn som aldrig får leva sina liv och det går bara inte att värja sig. Mitt hjärta blöder.

nostalgi

6 Comments

  1. Med risk för att leka djävulens advokat tänker jag att kanske, kanske det är värt att ge honom en ny chans? Utan några förväntningar? Det kan ju vara så att då när ni träffades var det bara fel tajming. Såklart ska du ju gå på din magkänsla och känns det ingenting och inte alls aktuellt så är det ju självklart hans förlust!

    1. Tänkte också så först, att det kan ju vara värt att ge det en chans till osv. Men sen gick jag på magkänslan som ändå sa nej och har inte tänkt så mycket på det efter det. Faktiskt skönt!

Kommentera

