will sorrow be the only lover I can call my own?

Söndag, sista dagen i maj och mors dag. Jag är trött, har huvudvärk och tunn hud. Ångesten pockar på min uppmärksamhet, tvingar mig ut på promenad för att försöka komma undan tankarna som river. Gårdagen var fylld med bubbel och skratt tillsammans med mina bästisar i Köpenhamn, jag älskar sådana dagar och jag älskar mina bästisar. Men huden försvinner snabbt igen, särskilt om det är söndag och sista dagen i maj och mors dag.

Jag skickar sms till mamma, säger hur glad jag är att just hon är min mamma. Lyckliga barn var hennes önskan när hon fäste en lapp i önsketrädet för några år sedan, jag vet inte riktigt varför jag kommer att tänka på det nu men det gör lite ont att tänka på.

lycka [1]

  1. Känsla av att må mycket bra; stor upplevelse av välbefinnande trots ogynnsamma yttre omständigheter

Och jag kan bara känna det under korta små stunder ibland, jag undrar om jag någon gång kan känna mig mestadels lycklig, jag undrar om andra gör det?

Jag scrollar mig igenom bildflödet på instagram, känner hur huden försvinner ytterligare och hur det svider och hur det svarta klibbiga samlas i min bröstkorg. När alla mammor berättar om tacksamheten och glädjen, visar upp teckningar, suddiga kramar. Eller när någon visar en ny klänning, med handen på magen och med blicken som nu är förändrad. Och jag missunnar ingen av dem detta, såklart inte, det är fint att de delar med sig. Det är bara min längtan efter teckningarna, kramarna, den förändrade blicken som tycks måla allt i en svart nyans.

Jag tittar på en film om tonårskärlek, katten lägger sig tillrätta i mitt knä och jag tar en bild på henne, får tjugotre likes på instagram. Imorgon är det juni och jag kan inte låta bli att undra vad som hände med våren.

Kommentera

