så mycket man kan göra och borde och vill, mitt i allt så ska man räcka till

Hej mormor, jag tänker alltid på dig i maj, du skulle ju ha fyllt år bara några dagar innan min namnsdag. Jag saknar dina hårda kramar, jag saknar breven med din spretiga handstil, jag saknar dig. Om du var här hade jag kunnat berätta så mycket, men var skulle jag börja? Kanske något om hur fort tiden jämt tycks gå. Nu har det gått sju år sedan vi sa hej då till dig, mormor. Du kanske vet att Tyra var med på din begravning? Hon fyller åtta år i sommar och vi pratar om dig ibland, hon frågar och jag berättar om mina somrar hos dig och sådant jag minns, det känns fint.

Nu är det mamma som är en mormor, jag önskar så att det nästan gör ont under min hud in i mitt skelett att tiden ska räcka till, att hon får vara en mormor till mina barn också. Det är nog min största rädsla, mormor. Att det inte ska komma några barn. Att den här längtan ska låta sorgsenheten ta över helt. Mamma skriver god natt till mig nästan varje kväll, jag tror att hon oroar sig över min ensamhet, jag tror att besvikelsen byggt bo i hennes bröstkorg också. Ibland tänker jag på din ensamhet, mormor. Hur orkade du nästan trettio år utan kärleken i ditt liv? Jag önskar att jag hade frågat mer om morfar, men du verkade inte tycka om att prata om honom. Bli aldrig kär, kommer du ihåg när du sa det till mig när jag var liten? Det är så mycket jag glömde fråga dig.

Jag önskar att vi hade pratat om ångesten, mormor. Jag minns gången när du nedstämt sa tänk att hon gjorde det till mig och mamma, jag önskar att jag hade frågat mer om mörkret som rev i min moster och i dig. Samma mörker som river i mina ådror, jag visste inte att ni också kämpade. Jag undrar vad du tänkte på stunderna innan du fick elbehandling, jag undrar vad du tänkte på under alla promenader du gick för att bli av med ångesten. Mamma har berättat lite om hur du hade det, jag önskar att jag hade kunnat prata med dig om det svarta klibbiga som river i mig, jag tror att du hade förstått.

Mormor, jag tänker alltid på dig i maj och jag saknar dig hela hela hela tiden.

mormor

6 Comments

  1. Hej,
    Det är första gången jag varit inne på din blogg. Jag har precis suttit och läst igenom väldigt mycket av det du skrivit.
    Jag vet inte riktigt vad det är jag vill skriva men jag vill iaf få fram att jag blir väldigt berörd av det jag läst. Ge aldrig upp, dina drömmar ska gå i uppfyllelse!
    Stor kram

Kommentera

