det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå, det kan vara svårt att tro när man inte ser den

Tisdag och regn utanför fönstren, andra dagen hemma med hosta och nysningar, oborstat hår och vildhästar i bröstkorgen. Tröttheten brer ut sig, katten verkar också lite tröttare än vanligt där hon ligger bredvid mig. Höstkänslan som river under huden istället för vårkänslan, i alla fall idag.

Bra dagar tänker jag på sockerdrickan som bubblar. Körsbärsträd som blommar, vänner som får mig att skratta, ord som lindar in mig i bomull, katten som spinner, barnskratt i vårluften, blickar som pirrar, sommaren som väntar. Jag tänker på arbetsträningen som fungerar bra, där jag känner mig glad och uppskattad. Bra dagar tänker jag att det där andra löser sig sen; kärlek barn pengar. Att det ännu inte är försent, att jag snart är där.

Andra dagar är det svårt att se eller känna sockerdrickan för allt det svarta tjocka klibbiga som skymmer och river. Då tänker jag på allt det där andra. Ensamheten som tycks klänga sig fast, tystnaden som väntar mig varje gång jag kommer hem, fredagsmyset som inte blir detsamma när en är själv. Jag tänker på åren som skenat iväg, på längtan och ständigt den där tiden som inte väntar på någon.

Andra dagar tänker jag på gamla klasskompisar och kollegor som hunnit få barn både en gång och sedan en gång till. Att jag inte riktigt vågar tro på de som säger att det där kan hända mig också, när som helst och hur fort som helst. Jag tänker på gravidmagarna som blir fler ju fler dagar som kommer och går, alla vårbebisar som börjat komma nu och hur jag rabblar upp namn i mitt huvud nästan som om det vore jag som fått någon att namnge och hur lejonvrålet väntar på att få vakna till liv. Jag tänker på kusinerna jag önskar kunna ge mina syskonbarn att leka viska hemligheter uppleva tonårstiden med. Och sedan; sorgen som känns bottenlös när allt tycks ouppnåeligt och jag inte kan skymta sockerdrickan.

Fortsätt. Som ett höstlöv i vårens första flod, som ett hjärta som vägrar sluta slå.

april

Kommentera

