what a loss to spend that much time with someone, only to find out that she’s a stranger

Jag tänker vidare på det som skaver, på tiden som inte väntar på någon, på Eternal sunshine of the spotless mind, på alla minnen man samlar på sig, på att det skulle varit vår årsdag igår om det fortfarande var vi.

Det är mycket jag vill kunna lämna bakom mig, så många hårda ord jag inte orkar bära på. Det är svårt att glömma, det går inte att radera tankarna på en människa man en gång har älskat, så som de gör i filmen. Avtrycken som alltid kommer att sitta kvar någonstans, som ärr på huden som bleks med tiden. På något sätt vill jag ha kvar avtrycken, att kunna plocka fram minnen jag tycker om när jag vill. Jag tänker på gamla förälskelser och kärlekar, på allt jag fått känna. Att gå genom livet med ett kantstött hjärta som bär på små berättelser mellan mig och de jag älskat eller åtrått, så som det är för de flesta. Jag skulle trots allt inte vilja sudda ut dem och allt jag känt, även om det gick.

Alla blandband som jag spelat in och de jag fått tillbaka. Alla skratt som fastnat i någon annans hår smilgrop nacke, alla tårar som landat i någon annans nyckelben tröjärm halsgrop. Alla sms som skickats om natten med kärleksord om saknad och längtan. Alla jagälskardig som viskats i mitt öra och alla jagälskardig som jag velat skrika ut från höga berg. Alla berusningar danser vingliga promenader med någon annans arm runt min midja och fyrverkerier i min bröstkorg. Alla söndagar och fredagar och andra dagar i sängen tätt intill någon annan som skickat ut elektriska stötar genom min kropp. Alla läppar händer fingrar som jag haft under mig över mig, alla fläckar tatueringar ärr som jag lärt mig utantill. Alla löften hemligheter tankar som skickats mellan oss, som kanske aldrig blir sagda igen. Alla kyssar ord blickar som gjort mig knäsvag. Alla stunder som bara jag och någon annan upplevt och kan minnas.

Jag sparar allt det här på en säker plats någonstans under min bröstkorg nära hjärtat.

1ccee8b1c862231e2b8585613b626df1

Kommentera

