perfection is the disease of a nation

Så tänker jag mycket på det här med nyårslöften och förhoppningar, så där som en kan göra när ett nytt år har börjat och ligger framför en. En känsla av att få börja om igen, kanske göra ett nytt försök. På facebook och instagram ser jag hur en del hakat på utmaningen ”sockerfritt januari”, som om socker vore ett gift. På tv rullar reklam efter reklam om hur du (som kvinna, såklart) kan gå ner i vikt så här efter nyår. En del bloggare skriver om sina nyårslöften, Underbara Clara menar till exempel att hennes nyårslöfte handlar om hälsa och att hon ska gå ner sju kilo till sin ”normalvikt” (så himla konstig definition?)

Men alltså… Jo, klart en ska få göra som en vill och sådant en mår bra av. Jag mår bra av att fortsätta äta godis och kakor som jag alltid gjort (jag kommer aldrig bli någon som bakar raw chokladbollar), en annan kanske mår bra av att undvika socker en månad. Men det är något som skaver och lämnar en bitter eftersmak. När folk lindar in sin vikthets och sitt förbud mot viss mat i något som de kallar hälsa. Nej, jag tycker inte att det är hälsosamt att förbjuda sig själv från att äta något, att tvinga sig själv att träna när en ätit något onyttigt eller att värdera kroppen utifrån en särskild vikt. Jag tycker snarare att detta kontrollbehov känns som ett ohälsosamt och ätstört beteende.

Jag har inga nyårslöften, men jag har i alla fall några förhoppningar inför 2015:

1. Att jag ska slippa andras hälsohets. Jag är inte alls intresserad av att få veta om någon har som mål att gå ner i vikt, om någon ”unnar sig”, om någon har tränat, om någon går på diet, osv. Ibland är det svårt att värja sig mot detta, även om en slutar läsa vissa bloggar eller avföljer någon. Det finns liksom lite överallt. Jag hoppas att 2015 blir året då folk förstår att det går att träna utan att lägga upp bildbevis och att det kan vara triggande för andra att läsa om dieter, vikt, osv.

2. Att komma igång med dejtandet igen. Det är ju egentligen kul och pirrigt, jag måste våga göra det mer. Jag vill ju träffa någon som tänder fyrverkerier i min bröstkorg, som passar mig likt en saknad pusselbit.

3. Hångla och sexa mer. Det var alldeles för lite av sådant förra året (alltså typ inget, wtf??)! Känner att jag har massor att ta igen.

4. Läsa och skriva mer. Jag har en stor, härlig hög med böcker som väntar på mig och jag vill verkligen komma igång på allvar med skrivandet på den där ungdomsromanen.

5. Att komma igång med arbetsträningen. Det är ju på gång, jag träffar min coach en gång i veckan och hon är så himla bra. Hon tror på mig, kommer med pepp och stöd. Tanken är att jag kanske ska börja arbetsträna på en ungdomsmottagning, jag hoppas att jag hamnar på en plats där jag trivs och kan få tillbaka mitt självförtroende. Förra årets arbetsträning blev ett misslyckande som slutade i sjukskrivning, men jag tror att det blir bättre den här gången.

6. Att kunna börja spara pengar. Till eventuella danska spermier.

rr_546f13b59606ee2779639ce5

4 Comments

  1. Åh vad fint att läsa det här! Ibland känner jag att jag kanske inte ska säga så mycket eftersom jag är rätt smal i grunden och aldrig har haft problem med övervikt men när folk runt omkring mig hela tiden pratar om vad man borde äta och inte känns det alltid lite som att man borde skämmas för att man inte undviker socker/fett etc. (Ironiskt nog betyder januari för mig bland annat att semlorna kommer, haha)

  2. Så bra skrivet, det där om att linda in sin vikthets i nåt som de kallar hälsa.
    Det retar mig till vansinne att folk inte kan stå för att de vill gå ner i vikt, att de vill vara smala, för att de tycker det är snyggt. Hade haft mycket mer respekt för dem om de sa som det var.
    Det är så genomskinligt ändå.

Kommentera

