my baby, my darling, I’ve been thinkin’ of leaving

Snart är det på dagen fem år sedan. Fem år, nästan en evighet om man tänker på hur allt (jag) förändrats. Han har snart blivit fem år äldre, ibland känns det som om jag har åldrats mycket mer än så. Så här i efterhand tänker jag ibland att jag var naiv som friade till honom. För att jag trodde att han skulle säga ja och mena det, för att jag trodde att allt skulle bli bättre då (det blev sämre), för att jag trodde att vi skulle spendera resten av våra liv tillsammans.

Fem år, nästan en evighet sedan jag var den där personen. Som planerade ett frieri på hans födelsedag, ställde frågan och ignorerade hans tvekan, viskade ok när han sa vi behöver väl inte berätta för någon än? fastän jag spelat upp i mitt huvud olika sätt vi skulle kunna berätta det på för våra familjer, såg hur han la undan leksaksringen som jag valt ut, firade med mina vänner på en restaurang dagen efter med det svarta trassliga rivandes i bröstkorgen och grät i kudden när jag kom hem och han frågade berättade du för dem?, valde att stanna kvar i något destruktivt avtrubbande i två år till trots att han ångrade sig och egentligen jag också.

Så läser jag Isabelles fina ord om tiden som går, med stor igenkänning. Åren tycks ramla fram och jag förstår inte riktigt hur det är möjligt att det snart är december jul nytt år igen. Tiden väntar inte på någon, det skrämmer mig ofta. Jag tänker på allt som förändrats, på annat som tycks stå stilla. Och jag försöker tänka att alla dessa outgrundliga vägar som väntar kan leda till något bra. Jag tänker att jag längtar efter någon vars existens jag ännu inte känner till, men som kommer att göra tiden innan oss lite mindre viktig.

284618_2255418033831_2998008_n

6 Comments

  1. Gud så fint skrivet! ❤
    Mitt i allt svart, tungt som surrar runt i bröstkorgen planterar du ett frö av hopp. Sneglar mot solglimtar bakom molnen. Ger inte upp. Jag känner med dig och du ger mig hopp. Innerligt tack för det ❤

Kommentera

