jag minns hur du brukade avsluta meningarna jag inte ville säga

Är du en sån där feminist? frågar han lite retsamt när han ser boken i min ryggsäck. Under det rosa täcket av Nina Björk, jag är nitton eller tjugo och har läst i boken på tåget ner till min kille. Vi har inte varit ihop särskilt länge, han är ett år äldre och mycket mer erfaren. Jag rycker på axlarna, säger att jag knappt läst något i boken. Men jag och min kompis M brukar dricka rödvin och prata om feminism, om Nina Björk och Karin Dreijer. M ser nästan precis ut som mig, vi har båda svart hår, men jag pratar skånska och hon stockholmska. Vi brukar ramla gatan fram om helgerna, lyssna på Yvonne, testa anden i glaset, prata om killar och hon berättar om gångerna hon låg med Henrik Berggren och hur hon tror att en Broder Daniel-låt handlar om henne.

Min kille säger att han inte kan bli kär, att han inte ens var kär i sin förra tjej som han var ihop med i tre år. Jag är upp över öronen kär i honom. Han målar ibland sina naglar svarta, pratar ofta om hur sexig Gwen Stefani är och spelar gitarr för mig. Jag träffar hans vänner, de flesta är tjejer. Jag hittar kärleksbrev från hans förra tjej i en låda, hon skriver om aborten hon gjort och jag kan se att hon eller han lämnat spår av tårar på pappret. Han gör slut efter några månader när vi sitter i hans soffa, jag minns inte orden.

Han blir kort därefter ihop med en yngre tjej, jag tror att hon är sjutton år och hon kommer aldrig att bli äldre. Han har glömt sin gitarr hos mig, jag väntar på att han ska komma för att hämta den. Jag tror att det är han som ringer när min telefon äntligen vibrerar, men det är hans vän som undrar om jag läst tidningen idag och som säger det har hänt en olycka.

ung

2 Comments

Kommentera

