all my dreams and all the lights mean nothing without you

Jag tänker ju mycket på det här med barn och barnlängtan, som ni vet. Jag läste Annika Leones text om andras barnhets och fastnade särskilt för meningen min klocka är min klocka. Jag väntade länge på att mitt ex skulle bli redo för barn, han pratade ibland som om han en dag skulle vilja bli pappa. Så jag väntade. Och pratade inte så mycket om min egen längtan. Medan andra omkring oss började bli gravida, medan andra omkring oss började fråga oss (mig) om det inte var dags för barn och giftermål snart. Så kom en dag då han sa vi ska kanske skaffa ett barn? och jag berättade det för några kollegor och vi försökte gissa vem av oss som skulle bli gravid först. Och så blev min bästa vän gravid och jag tänkte att nästa sommar kanske jag också blir mamma. Men mitt ex ville egentligen aldrig det där med barn, han började istället dricka mer och mer och till slut hade jag en ångestklump i magen varje gång det blev fredag och han kom hem med en lila systemetpåse.

Nu tänker jag att det ändå var bra, att det inte blev något barn då. Jag har kvar min längtan och ibland känns den som rivande rosor under huden, men jag vill göra det rätt. Ibland försöker jag stoppa undan min längtan, men den tycks tränga sig fram på något sätt ändå. När jag på ett intelligent plan förstår att det kan vara hur jobbigt som helst att ha barn också, när jag hör eller läser hur någon kämpar med tröttheten egentiden trotset. Så kan jag ändå inte låta bli. Att bli lite lite anvundsjuk. För även om jag vet att det inte ligger någon universal lösning i att skaffa barn, att jag kommer få dras med mig själv lika mycket ändå. Så river längtan som rivande rosor under huden. Efter det där lejonvrålet, en mjuk nacke med lockar att finna oceaner av kärlek i.

4 Comments

  1. Det är klart att det inte är dans på rosor hela tiden, men det är ju ändå så värt det. Och jag önskar så himla mycket att Kerstin och Sixten får bli riktiga fysiska människor i din egna familj snart ❤ De skulle bli de mest efterlängtade små personerna på denna jord.

Kommentera

