surely there are other things to life but I can’t think of one single thing

Att säga nej, det har jag inte när grannpojken frågar har du något barn? och känna hur sorgen slår ner som en blixt genom kroppen när jag tänker på hur gärna jag skulle vilja säga ja. Att vara på fest och känna hur det svarta klibbiga river i bröstkorgen när jag inte kan vara med på samma sätt som de andra i pratet om nattningar, förskoleplatser, gravidcravings. Att skratta lite när systersonen säger att katten är mitt barn. Och när jag säger att det vore mysigt med en kolonilott eller stuga på landet och en vän lite skämtsamt säger du kan ha en stuga med en massa katter (fastän tanken på att bli den där ensamma knäppa tanten med en massa katter faktiskt skrämmer mig en aning). Att råka gå förbi barnavdelningen inne på H&M och tänka den där tröjan skulle jag ha köpt till mitt barn. Att vara barnvakt och känna sockerdrickan bubbla när jag skjuter barnvagnen framför mig, bakar sandkakor i sandlådan och ibland blir tagen för att vara barnets mamma. Att längta efter någon som inte ens finns och undra om det egentligen är normalt att längta så här mycket.

6 Comments

  1. Åh jag får tårar i ögonen. Tänk vad älskat ditt barn är fast hen inte ens är hos dig ännu. Ja, jag säger ”ditt barn” som att det är självklart att det ska hända för jag tänker att det är det enda acceptabla alternativet. Det ska bli så, helt enkelt. På ett eller annat sätt.

    Precis som jag själv tänkte när jag längtade så hjärtat sprack. När jag väntade och väntade och väntade på att pappan skulle bli redo att vara just pappa. Och så kunde det inte bli. På ”vanligt” vis alltså. Och jag minns när jag tänkte att ”det spelar ingen att läkarna ger mig dåliga odds. Jag ska bli mamma, whatever it takes”.

    Och så blev det. Efter en massa kämpande. I ett labb hände miraklet istället för i min livmoder men vad fint det blev ändå. Hon finns.

    Oavsett om ditt mirakel blir nånstans på andra sidan bron i ett annat labb eller sker på något helt annat vis så vill jag bara skicka en BAMSEKRAM på vägen. För det gör ont att längta sådär.

    Håll ut. ❤

    1. Åh, så glad jag blir av dina fina ord, tack! Och så himla fint att du fick ditt mirakel efter all den där längtan ❤ Många kramar till dig och tack för peppen!

  2. Som jag känner igen detta.
    Jag hatar verkligen (och skäms) när folk säger att hunden är som mitt barn. Så himla jobbigt att höra. Både förnedrande och liksom jag vet att de ser ner på mig, fast de säger det för att vara typ snälla. Och jag känner mig aldrig så brutalt utanför som när alla kvinnor i min studiegrupp i min nya utbildning sitter i timmar och pratar om sina barn och förlossningar och jag ser att de tittar på mig och tycker jag är konstig, barnslig, okvinnlig. De blir förvirrande av att möta en kvinna i min ålder som inte har barn. Och jag känner att jag aldrig kan vara med i de samtalen alls, för jag vet ju inte hur det är att ha barn. Jag har ingen erfarenhet. Så himla utanför och så himla avundsjuk.

    1. Folk är verkligen knäppa – och ohyfsade! – ibland alltså, jag vet hur det kan vara.. Förstår dig, svårt det där ju. Men de borde ju fatta att du känner dig exkluderad och prata lite mindre om det.. ❤ Kram!

  3. Hittade din blogg nu och känner igen mig i så mycket. Barnlängtan, katten och den där bristen på ork inför dejtingsidorna. Hur jag inte kan låta på något annat sätt än kort och vresig när jag ännu en gång svarar på frågan om jag har barn.

    Samtidigt tycker jag att det är väldigt skönt på något sätt? Att bara rå om mig själv. Kanske är det en försvarsmekanism men jag fattar inte hur jag skulle hinna med ett eller flera barn, knappt ens en sambo just nu? Det positiva med att göra alldeles för mycket saker i livet, jag hinner knappt tänka på livet. Men sen, som i går kväll, får jag plötsligt en stund att tänka efter innan jag ska sova och ser mig själv utifrån, liggandes ensam i min säng medan tiden bara rinner i väg från mig… Eh detta blev nog en väldigt spretig text men jag ville nog mest bara säga I FEEL YOU och att du skriver väldigt fint och bra!

Kommentera

