but I thought you said summer is going to take the pain away

Så har september gått över till oktober och mörkret har kommit närmare och jag släpar mina fötter genom gulröda lövhögar. Tiden som fortsätter att inte vänta på någon, jag tänker mycket på den. På vad som varit, vad som kan vänta där framme. Min terapeut säger att jag har hela livet framför mig. Att jag inte ska vara så hård mot mig själv när jag tänker på alla dessa år som gått förbi mig. Det har bara tagit lite tid för dig, men du är på väg åt rätt håll säger hon.

Och när jag läser gamla dagbokssidor tänker jag att jag nästan föredrar min ensamhet så som den ser ut nu. Istället för att ligga bredvid någon jag inte längre känner igen och tysta tårarna genom att borra in mitt huvud i kudden. Istället för att spendera fredagskvällarna med att oroa mig för hur mycket han kommer att dricka, om han kommer att överösa mig med hårda ord. Istället för att hela tiden kastas mellan förhoppningar och tvivel.

Samtidigt är jag rädd. Att min ensamhet ska öka avståndet mellan mig och människorna omkring mig, att jag inte ska få plats i deras liv med fredagsmys barn hus, att jag ska dra mig tillbaka på grund av sorgsenheten. Och så känner jag hur det hugger till långt där inne i min bröstkorg. När mina syskonbarn frågar mig om det här med barn. Om du hade några barn skulle vi dela mormor och morfar med dom säger sjuåringen och fyraåringen frågar skulle det vara våra kusiner? Jag nickar och säger ja med ett leende och längtan rivandes. Min mamma och pappa sitter bredvid mig, plötsligt tysta och jag kan känna deras sorgsenhet nästan lika tydligt som min egen.

livet

2 Comments

  1. Det är bättre att vara själv än att vänta på hårda ord, hur mkt alkohol som gick ner och borra tårar i kudden. Samtidigt den där rädslan att bli kvar att inte få vara med. Jag förstår den. Skriver under på den vissa dagar, men jag tänker att man kommer få vara med och man kan inte tänka något annat än det. Kram!

Kommentera

