där under träden bakom stängslet finns en stig för dig, fortsätt

Att vakna efter ännu en natt med upphackad sömn och drömmar som fastnar under huden och fortfarande känna mig trött och för några sekunder undra vilken veckodag det nu är. Att inse att det redan är fredag igen, att veckorna bara ramlar förbi mig, att det fortfarande är så mycket jag borde få ordning på. Att försöka få dagen att gå, försöka ta mig utanför dörren.

Att känna hur längtan och det andra svarta klibbiga river som taggiga rosor mot huden när andra har sitt fredagsmys med trängsel i soffan, högt prat och skratt som får läsken att bubbla ur näsan vid matbordet, andetag mot någon annans nacke. Att sminka mig, ta på mig något annat än mjukisbyxor och gå till Hemköp med lätt hjärtklappning för att handla, för att se om han är där. Att känna hur besvikelsen brer ut sig när han inte är det. Att känna mig patetisk när jag sedan landar i min tysta lägenhet igen och gråta bort sminket.

Att bära min bästa väns sovande bebis i famnen och känna hur lejonvrålet väntar på att få väckas till liv inom mig, att undra om det någonsin kommer bli så. Att sätta upp en Håkan-text på väggen för att inte glömma bort att fortsätta när mörkret kommer och allt gör ont. Att höra min terapeut säga just det; fortsätt. Att ibland undra vad poängen är med att fortsätta, jag får ju ändå ingenting att hända. Men att försöka förstå hur mycket som ligger framför mig. Om jag bara fortsätter. För jag tror när vi går genom tiden att allt det bästa inte hänt än.

bild bild

2 Comments

Kommentera

