och dom vekaste fåglarna som aldrig vågade flyga, nu flyger dom ut mitt huvud, får mig att känna mig glad att jag inte är där

Jag fick en kommentar av en fin läsare och kände att jag ville skriva ett litet inlägg om det här med att våga bryta upp. Sarah skrev:

Har följt dig sen ditt uppbrott för ett par år sedan och tycker att du är så himla bra. På att skriva, stå upp för dina drömmar, tänka och tycka bra och fint. Kanske därför jag vänder mig till dig nu… Är 30+ och står nog i begrepp att avsluta den relation jag haft de senaste 6 åren. Anledningarna är många, men han är en fantastisk person. Bara inte för mig och jag är nog skyldig oss båda att bryta i detta läge. Du har ju gjort denna resan – hur fasen gör man, vad fasen säger man? Ett inlägg kanske vore fint.

Jag har inga rätt svar, jag kan bara utgå från min egen upplevelse. Först;  du är modig, som inser att du inte blir en lycklig person om du fortsätter förhållandet och att du vill göra något åt det. För det andra; det kommer att bli bra. Du kommer att ta dig genom det, du kommer att se tillbaka och inse att du gjorde det rätta valet och till slut landa i det. Allt det där praktiska kommer också att ordna sig, det gör det alltid på något sätt.

Det finns egentligen inte någon väl vald tidpunkt eller några rätta ord när man har bestämt sig. Du har säkert burit på tankarna om ett slut länge nu, försök att vara så ärlig du kan och orkar mot både dig själv och din partner. Du känner bäst själv när det är dags att börja förvandla dina tankar till ord, men gör det så snart du orkar för bådas skull. Kanske har du någon vän som du kan anförtro dig till? Som kan hålla dig om ryggen och vara ditt stöd extra mycket under den här tiden. Själv stängde jag alla ute, vilket bara gjorde att jag kände mig ännu ensammare med mina tankar. Jag kände sådan skuld och sorg, över hans drickande mina tankar alla år som plötsligt skulle lösas upp. Men skulden var inte min att bära, den är inte heller din.

Den där våren och sommaren för tre år sedan känns lite suddig så här i efterhand, som om hjärnan valt att plocka bort minnen som är för svåra. Det gick nog ganska fort också, när orden väl var sagda. Jag bodde hos mina föräldrar över sommaren, började packa ner mina saker i flyttlådor och hittade sedan ett boende i andra hand någon gång under sensommaren. Det kändes jobbigt och svårt, samtidigt som det var en känsla av frihet att faktiskt ta steget. Seperationsångesten rev i början, men det är väl inte så konstigt när man efter nio år inser att man är helt själv i en lägenhet som egentligen är någon annans. Det blev bättre. Det blir bättre. Även om det känns svårt under tiden, kommer du en dag plötsligt inse hur lättare dina steg och dina andetag är.

Som sagt, svårt att ge några fler konkreta tips. Men det viktigaste; följ magkänslan och tänk på dig själv i första hand. Att stanna kvar i något av samvetskval eller medlidande är inte rättvist mot någon. Var så ärlig som du kan och försök att inte oroa dig för mycket om det framtida. Våga be om hjälp hos dina vänner. Var inte så hård mot dig själv. Du är modig och det kommer att bli bra. Du kommer att känna dig starkare på andra sidan.

8 Comments

  1. Tack… Så himla klokt och fint och insiktsfullt. Jag vet vad som måste ske, kan bara inte med att löpa linan ut precis nu Livrädd är bara förnamnet, trots att folk överlever detta hela tiden. Medan det mognar inombords bär jag med mig det du skrev. Kram

  2. Otroligt med tack för att du skrev till mig, där i början av sommaren. Bar med mig dina ord. Tog mig genom en sommar och höst med ångesten bultandes i bröstet. I helgen gjorde jag slag i saken. Skakigt, konstigt, sorgligt. Men rätt. Så mycket tacksamhet till dig. Kramar.

Kommentera

