fuck your beauty standards

kropp

Framgångsrik, vacker – och smal. Något som kvinnor drömmer om? Det tycks Expressen Söndag mena, när de i dagens tidning skriver om ”fyra slanka, kända kvinnor” som avslöjar sina bästa vikttips. Journalisten Amanda Taawo undrar ”hur våra omtyckta kändiskvinnor gör för att hålla vikten” och själv undrar jag varför Expressen Söndag vill driva sina (kvinnliga) läsare in i ätstörningar och varför kvinnokroppen aldrig får bli lämnad ifred? Att lägga fokus på kvinnors vikt på detta sätt är varken rationellt  eller nytänkande, bara destruktivt.

Det är kanske lätt att vifta bort det med ”men vem bryr sig?” eller ”men köp inte skiten då”, men saken är ju att sådan här skit finns överallt? När det gäller kvinnor och kvinnokroppen är det fritt fram. Att berätta för en kvinna hur hon bör se ut (Expressen Söndag tycks mena att det önskvärda för en kvinna är att vara smal och förbli sådan), hur hon ska göra för att uppnå sina mål och sedan överösa henne med beröm när hon håller sig till den normativa rollen. Skulle du någonsin kunna se ett liknande reportage där fyra kända män får frågor som ”hur har din viktresa sett ut genom livet?”, vilka är dina utmaningar för att hålla den vikt du vill ha?” eller ”håller du koll på kroppen, väger du dig eller tar du midjemått?”? Nej, just det.

Denna besatthet av vikt och kropp som finns överallt, jag är så ofantligt less på det. Jag har matats med det sedan jag var liten flicka. Inte så mycket om hur kroppen fungerar, snarare hur den bör se ut och hur den inte ska se ut. Hur kan kvinnors kroppar bli en nyhet? Varför denna besatthet? Varför fortsätta hålla på med detta kvinnoförtryck?


Jag vill ha min kropp och vikt ifred.
Jag vill inte att patriarkatet ska tala om för mig hur jag ska se ut. Jag vill inte att kvinnors vikt ska vara ett samtalsämne. Jag vill inte ta del av någon annans bantning. Jag vill inte att någon ska ta för givet att jag vill gå ner i vikt. Jag vill inte ha några råd om hur jag kan förändra min kropp.  Jag vill bara tänka på min kropp som ett redskap, som bär mig och är mjuk och som är bra på att älska, lyfta mina syskonbarn, dansa och en himla massa annat fint.

bikiniIMG_20140320_222718

10 Comments

  1. Fy vilken vidrig artikel! Stört att den kan säljas in på en redaktion 2014?! Kan kvinnokroppen få vara i fred en endaste gång? Och så jävla tröttsamt med kända personer som svarar ”nä, jag tränar aldrig, äter typ vad jag vill”. En ba tack, nu mår jag ännu sämre.

    Egentligen borde frågan ställas ”Hur kan kända kvinnor vara så smala? Mår de inte bra? Är det för stressigt? För mycket press? Ska vi lämna dem ifred?” Fast EGENTLIGEN så borde frågan aldrig nånsin ställas, såklart!!

    En smal kropp = en bra kropp i vårt samhälle. Så himla sorgligt, snedvridet och ledsamt.

  2. när jag någon gång har pratat om min styrketräning på jobbet har mina kollegors reaktion alltid varit ”okej, men hur mycket har du gått ner nu då?”. som att det vore därför alla människor i hela världen tränade. som att jag överhuvudtaget vägde mig. de tycker synd om mig och tror att jag har ”gjort fel” i min träning eftersom jag inte blivit victorias secret-smal.
    fast jag är väldigt kluven i det här. på ett intellektuellt plan håller jag med dig 100%, men sen när jag står och provar kläder i ett provrum flippar jag ut känslomässigt. jag blir så besviken och frustrerad över att min kropp inte ser ut som jag lärt mig att den borde se ut. börjar härleda alla mina problem till denna enda källa. självhatet väller liksom över. jag är 30 år och jag har bantat från och till sen jag var 11. none the wiser 😦 så himla deppig insikt.

Kommentera

