but I’d rather be broken than empty, I’d rather be shattered than hollow

Studenterna i vitt uppe på flaken skriker ikapp med måsarna, sjunger om studentens lyckliga dar och skrattar upp mot himlen med förhoppningar och drömmar bakom ögonlocken. Jag bläddrar i mina fotoalbum, läser gamla dagböcker och tittar upp mot en ljusrosa himmel vid gryningen med längtan bakom ögonlocken. Jag lyssnar på First Aid Kit, hittar sorgen mellan raderna i mina gamla dagböcker och känner inte riktigt igen mig själv som tolvåringen  i mitt fotoalbum med spretiga tänder och glada ögon.

Så står han plötsligt framför mig vid ett övergångsställe. P, som sett mig ledsen förväntansfull naken glad full sur och allt där emellan under nio år av våra liv och som nu känns som någon jag inte riktigt vet hur jag ska prata med. Och jag tänker igen på det här med tiden, hur åren förändrar oss och leder oss någon annanstans än det först var tänkt. Jag kan inte låta bli att känna mig lite nedstämd när jag börjar gå hemåt igen, kanske är det tröttheten, kanske är det tanken på att han tycks må bättre än mig och att jag fortfarande på något sätt bearbetar det där som hände och aldrig hände under nio år av våra liv.

Så känner jag hur längtan pulserar där bakom ögonlocken, i handlederna, under revbenen. Längtan efter någon som låter mig våga känna tilltro igen, någon som inte ger mig tomma eller hårda ord. Någon att släppa in under huden, vara intrasslad i, höra samman med lika självklart som himlen och stjärnorna. Så sjunger First Aid Kit something good will come out of this, jag tänker att så måste det vara och har en dejt nästa helg och byter långa blickar med någon som har de finaste ögonen inne på Hemköp. Jag vill tro att något bättre väntar mig, att ensamheten och längtan inte alltid kommer vara min skugga.

tumblr_n0fo5yzJyB1r1arpmo1_500 tumblr_n3x8c4yfdU1rpowflo1_500

Kommentera

