and every once in a while I’d sing a song for you that would rise above the mountains and the stars

Åska i luften, vemod i bröstkorgen som trängs med längtan och det svarta trassliga. Väntan på att något ska uppenbara sig för mig, att jag plötsligt ska veta hur jag ska ta mig tillbaka, vilken väg som är den rätta. Väntan på att bli kallad till ännu ett möte, att försöka komma på vad jag själv tror skulle hjälpa mig. Väntan på att den här vilsenheten ska suddas ut.

I baksätet av bilen när jag åker förbi rader av pioner, lila och rosa. När mamma ställer frågor som får mig att känna mig liten istället för snart trettiofem. När jag ser min spegelbild eller mig själv genom någon annans kamera och bara ser det skeva, fula. I mina drömmar då oron dundrar fram som vilda hästar genom halsgropen ut i kroppen och väcker mig innan morgonen. När jag ser små kusiner leka med varandra, när jag bläddrar förbi glittrande ögon kärlekspar gravidmagar på instagram. Det är då. Som det svarta trassliga river stora hål i mig. Som längtan och avundsjukan värker i varje del av min kropp.

Att inse att tiden inte väntar på någon. Att jag måste våga göra något, vad som helst bara det är något, innan fler år rusar förbi mig. Göra längtan lite mindre, avundsjukan lite svagare. Så att jag kanske kan vara den jag vill vara, snart. Utan självtvivel, utan osäkerhet. Med ögon som också glittrar, ikapp med solstrålarna mot havsvattnet. Med någon som får mina ögon att glittra så där, någon som inte kan se det skeva och fula, någon som vill dela min längtan. Med tassande små fötter och varma små nackar som väcker mig istället för drömmarna, som skrattskriker barfota i trädgården och blåser såpbubblor med kusinerna eller springer genom vattenspridaren med A och hans lillasyster medan jag nästan skrattskriker själv där jag sitter bredvid min syster eller bästis och i smyg nyper mig själv i armen för att se om jag fortfarande dagdrömmer.

Jag har inte slutat hoppas.

4 Comments

  1. J! Du har så rätt i att tiden inte väntar på någon. Var och en måste själv få bestämma hur den ska kunna leva med bristen på frihet som ligger i detta faktum. Går det att försonas med osäkerheten och fulheten? Och att bli fri, vad betyder det? För mig har frihet varit förknippat med avsaknaden av smärta och sjukdom, komplex, skam. Men jag tror inte längre att frihet, som jag sett den, är möjlig i mitt fall. Kanske kan jag se frihet som en slags medvetenhet i stället? Om tiden som går och fulheten som består. Att det, trots allt, är värt att leva. LEVA sitt eget liv, hur kantstött det än ter sig i jämförelse med andras. Att kunna titta på bilder och berättelser från omgivningen i ett annat ljus. Där är deras, det här är mitt. I den insikten finns ibland en stor sorg, men kan det finnas något mer? Ett ansvar? För när allt kommer kring. Tiden väntar inte på någon. Vi är alla brutna och vackra. Åska i luften, vemod i bröstkorgen.

    1. Många kloka ord. Och ja, du har ju rätt. I att det är viktigt att leva ändå, hur kantstött än livet tycks vara. Såklart är jag tacksam för det jag faktiskt har. Och är högst medveten om att det är mina egna val som styr det mesta i mitt liv. Att jag måste ta ansvar för vad som händer och för mina egna tankar. Det är det jag kämpar med i terapin, men det tar tid. Jag tycker att det känns svårt när den där sorgen är mer eller mindre konstant och inte bara dyker upp ibland. Men jag är medveten. Och jag kämpar på. Med att slåss mot mina väderkvarnar.

  2. Det gör du verkligen. Du är stark och modig! Och allt är inte upp till individen heller. Det finns ett ansvar, men det finns likväl förutsättningar och omständigheter. Och det finns andra människor. Samspelet där, och platsen att ta spjärn ifrån. Jag tror på dig.

Kommentera

