för vem kan glömma att stjärnorna någon gång blir stenar

Så säger mamma det vore ju bra om du fick något jobb så att du kan åka över till Danmark och skaffa barn, om du nu inte vill ha någon karl och jag skrattar till lite, nickar samtidigt som jag tänker att hon egentligen har rätt. Men det låter så enkelt och inget känns längre enkelt i mitt huvud. Där snurrar prestationsångesten oron rädslan osäkerheten självhatet runt i en ständig spiral, lägger sig som ett svart klibbigt moln över mig.

Så börjar jag skriva med en dansk kille på den där nya dejtingappen och vi bestämmer att vi ska ses över en öl, men jag har svårt för att känna mig genuint glad pepp förväntansfull. Jag tycks bygga upp en stenmur kring min bröstkorg, jag vet ju inte hur många gånger jag kan få mitt hjärta krossat innan det upplöses helt till små bitar av tvivel förhoppningar ånger. Jag läser fina chaos by, tänker att jag vet precis hur det känns. När hjärtat känner mer än någon annans. Och jag kan inte låta bli att undra om ensamheten trots allt gör lite mindre ont än att inte få tillbaka det man ger till någon annan. Rädslan gör alltså att jag knappt vågar träffa någon för att bara prata lite över en öl, gud jag måste skaffa mig tjockare hud.

Så har en vecka av min sjukskrivning pågått, jag försöker samla ihop lite kraft och letar efter allt det där hoppfulla och självklara. Någonstans måste det ju finnas.

4 Comments

  1. Det är så svårt allting. Ibland känns det som att det vore lättare att vara ensam än att försöka och ge men inte få något tillbaka. Fast hoppet lämnar en inte. Jag är rädd för att min hud kommer bli för tjock så jag inte låter någon in till slut.
    Kram!

Kommentera

