vad jag bryr mig om nu är att aldrig ge hjärtat rakt ut

Det blir plötsligt så uppenbart för mig. När jag och min terapeut pratar om det här med självförtroende och självkänsla. När jag får i uppgift att varje dag skriva ner vad jag har gjort bra och under flera dagar inte kommer på vad jag ska skriva. När jag inser hur det nästan alltid har varit för mig. Att inte älska mig själv.

Att vara fjorton nitton tjugofem och tänka på det där som någon sagt någon gång; man måste älska sig själv innan någon annan kan göra det. Att vara fjorton nitton tjugofem med randiga armar under långa tröjärmar och undra om det innebär att jag kommer att spendera resten av mitt liv oälskad av andra och hatad av mig själv.

Att under hela min skolgång få höra du är så tyst och blyg och så det outtalade i att jag borde ändra på mig. Att vara fjorton nitton tjugofem och hela tiden söka bekräftelse på fel ställen, utan att egentligen hitta det jag letar efter eller ens veta vad det är. Att som tonåring bli handlöst förälskad i nästan alla pojkar med glittrande ögon som ler mot mig och min vilja att alltid vara till lags. Att följa med någon hem och känna mig vacker och behövd i någons famn, om så bara för en natt. Att under många år göra mig beroende i en tvåsamhet som befäster självtvivlet istället för att blåsa bort det.

Att vända nederlagen frustrationen och ilskan mot mig själv och bära långärmat även under varma sommardagar. Att hela tiden försöka analysera andras tankar handlingar ord (eller frånvaron av dessa), lista ut vad jag kan ha gjort eller sagt för fel. Att hela tiden försöka låta bli att visa för mycket av mig själv, eftersom jag är livrädd att någon annan ska se det jag ser.

Att känna hur självtvivlet paralyserar mig eller om det är min ensamhet, förmodligen båda. Alla tankar blir svartare och djupare när jag inte har en varm famn att landa i. Någon som kan se allt det där som ligger under mitt självhat, någon som tycker att jag är bra även när jag gör fel och som kan visa mig det jag inte ser.

girl3

8 Comments

  1. Grymt igenkännande ❤
    Undrar var nyckeln finns till det där tunga låset man drar runt på… Hur ska man lösa sitt pussel egentligen?

    1000 och 1000 kramar till dig

  2. ”Att hela tiden försöka analysera andras tankar handlingar ord (eller frånvaron av dessa), lista ut vad jag kan ha gjort eller sagt för fel.” Alltså, den meningen, Rakt in i hjärtat. Känner samma exakt hela tiden, varje dag. Analyserar varenda litet ord, mening, vink, sms, leende, ton hela hela tiden. Så tröttsamt. Ändå kan jag inte sluta.

Kommentera

