03.24

I natt drömde jag att jag var homecoming queen, nästan som i en åttiotalsfilm där Molly Ringwald dansar i bruna läderstövlar och med hår som studsar mot axlarna. Idrottshallen badade i ett neonrosa ljussken, ballonger dansade över plintar och studsmattor. Det fanns skyltar med snirkliga bokstäver (danstävling! godisregn!) och jag bar en tiara av strass och små små svettpärlor men den var för stor så den gled hela tiden ner för mina ögon och alla i min högstadieklass var där, de började sjunga för mig och peka på mig och sedan skrattade alla utom jag och det neonrosa ljusskenet bländade mig.

Jenny var där, i min dröm låg hon inte under marken. Hon hade pudrat över sina fräknar och luktade svagt av vanilj och marlboro menthol, hon viskade med sina läppar tätt intill mitt hår du har väl inte berättat för någon om pappa? och hon gled ur min famn innan jag kunde säga nej, men jag har berättat om rakbladet under din kudde. Jag kunde höra stenarna skramla i fickan på hennes jeansjacka när Jenny vände sig om och gick mot utgången med hår som studsade mot axlarna nästan precis som Molly Ringwald.

I natt var jag homecoming queen, jag dansade så som jag aldrig dansat någon annanstans och jag sjöng med i alla låtar och mina armband rasslade för varje danssteg. Musiken överröstade tårar från omklädningsrummen, Tina skrev kärleksord med svart spritpenna i handflatan på Björn och Jonas frågade mig om jag ville dansa, men så vaknade jag innan jag hann säga nej.

tumblr_ms62i2gLQB1rapr08o1_500

6 Comments

Kommentera

