when she talks I hear the revolution

Om att vara feminist 2014.

Hej, mitt ofödda barn.

Det är i början av februari år 2014 när jag skriver det här till dig. Jag får kanske aldrig träffa dig, men det finns ingenting jag önskar mig mer. Att du och jag en dag ska få varandra; som om det alltid varit meningen. Jag tänker mycket på hur den här världen skulle te sig i dina ögon, på hur den skulle ta emot dig. Ofta tycks den så främmande och mörk att jag tvivlar på om jag skulle våga visa dig den och den dig. Som när jag vet att dina förutsättningar i det här livet tenderar att bero på vilket kön du föds till. Eftersom det finns människor som kommer att vilja begränsa dig och dina val utifrån ditt kön.

Jag tänker mycket på hur det är att vara feminist år 2014. Jag har kallat mig för feminist i femton år, jag kommer att fortsätta kalla mig det för resten av mitt liv. För att jag tror på lika värde oavsett kön, etnicitet, klass och sexualitet. För att jag tror på mäns och kvinnors rätt till lika makt i samhället. För att jag anser att lönen inte bör bestämmas utifrån vad människor har mellan benen. För att samhället vi lever i idag inte är jämställt, då kvinnor fortfarande är underordnade män. Jag hoppas att du också kommer vilja kalla dig för feminist en dag. Men mest av allt hoppas jag att jämlikheten har kommit dit den ska, eller åtminstone mycket längre, när du ska leva ditt liv och ta dig ut i skolvärlden, arbetslivet och sedan kanske skaffa en familj.

Jag tänker mycket på hur vikten av ett jämställdhetsarbete glömts bort någonstans på vägen. Det har istället fått komma i skymundan för otaliga diskussioner kring ett pronomen som många fruktar likt pesten (eller i alla fall något väldigt skrämmande). Eller så väljer många att förenkla och fördumma jämställdhetsarbetet genom att dra ett likhetstecken mellan feminism och manshat samt feminism och dålig personlig hygien (som om kvinnors behåring skulle vara ohygieniskt, trams säger jag). Eller så ställs frågan om feminismen gått för långt i ett public service-program på bästa sändningstid, där programledaren först grimaserar och skrattar lite nervöst när det finns kvinnor som vill bada topless i badhuset och sedan kallar en förskola med genuspedagogik för hendagis. Eller så får jag som feminist höra att jag ska vara tacksam för att jag bor i ett av världens mest jämställda länder och istället lyfta blicken mot ”riktiga” problem här i världen (som om jag inte skulle kunna diskutera mäns och kvinnors ojämlikhet och den vidriga situationen i Syrien).

Men trots allt. Så känner jag hoppet börja tändas för dig, mitt ofödda barn. För vi är många nu. Som tänker likadant, som kämpar för att göra jämställdhetsarbetet synligt. Som ställer sig på barrikaderna och protesterar mot kvinnofientliga våldtäktsdomar, för kvinnans rätt till den egna kroppen. Som ser det viktiga och samhällsnyttiga i att dela på föräldraledigheten. Som håller varandra om ryggen och i handen, peppar och inspirerar varandra till att våga göra skillnad. Det finns fortfarande plats för stordåd i den här världen, det är jag ganska säker på, det gör mig hoppfull. Jag hoppas att du kommer få uppleva det en dag, mitt ofödda barn.

All min kärlek,

från en feminist som hoppas och längtar efter att få bli din (snart!).

tumblr_mxweutQN7B1qlf1v0o1_500

 Sofie har önskat rubriken.
8 Comments

  1. Så himla fin text. Tack. Skriver under på allt och tänker att jag kanske en dag kan läsa den för min son? Från den där boken med dig som författare. Det var förresten jag som önskade rubriken!

    1. Jaa, det var ju du som önskade rubriken, har ändrat nu, Mkt bra rubrik! Och tack snälla du för fina ord, så himla glad jag blir att det inte är klokt <333

Kommentera

