nostalgin sjunger i mitt huvud

Mina bästa musikminnen.

När jag som liten mot slutet av lördagskvällarna somnade i soffan i mammas eller pappas knä till ljudet av deras röster och musiken som spelades, oftast något i stil med Fleetwood Mac, Bob Dylan, Dolly Parton eller Van Morrison. När jag som liten satt vid stereon för att lyssna på den sorgligaste låten jag någonsin hört om om om igen; Tell Laura I love her. Eller när jag satt vid radion med en leksaksmikrofon och mimade till Carola och Lili och Susie.

När jag hörde All that she wants med Ace of Base för första gången och sprang för att hämta penna och papper så att jag kunde skriva ner namnet på låten och bandet, ville inte glömma.

När jag upptäckte det här med pojkband (East 17! Take that!), tack vare min storasyster som introducerade mig till New Kids On The Block (fick till och med följa med på en konsert en gång). Kommer förresten ihåg den där gången när jag frågade min syster vad betyder turn me on? efter att ha lyssnat på en NKOTB-låt.

När jag som au-pair låg i ett kallt rum utanför London och frös trots pyjamas, strumpor och filtar och försökte sova och hade enorm hemlängtan och spelade Fiona Apple-skivan Tidal om och om igen i min cd-freestyle.

När jag hörde Eskobars Good day for dying en kort tid efter att min fd pojkvän varit med om en olycka och jag började gråta så att min bästis Maria fick trösta mig.

När jag såg videon till Runaway train med Soul Asylum för första gången och sedan spelade in den för att titta om och om igen.

När jag spelade in videon till Like a prayer med Madonna åt min bästis Linda som inte hade MTV och hur vi sedan tittade på den om och om igen.

När jag såg No Doubts video till Just a girl för första gången och sedan försökte vara lika cool som Gwen Stefani med plåster på överarmen och bindi i pannan (utan att lyckas).

När jag för första gången hörde den där låten som jag skulle vilja ha som bröllopslåt, om jag någon gång gifter mig. Ni vet, den där låten om kärlek som man vill spela på sitt bröllop och fälla några lyckotårar till. Into my arms är min.

När jag såg Le Tigre spela live i Malmö, kunde inte ta mina ögon från Kathleen Hanna. Önskar att jag haft kameran med mig, önskar att jag kunde vara med om det igen. Andra spelningar jag sent kommer att glömma är The Donnas, Chicks on Speed, White Stripes, Dolly Parton och Bruce Springsteen för att nämna några.

tumblr_lht1bpMCkt1qzcrd8o1_500

Broder Daniel! Som jag har älskat Broder Daniel, långt innan Fucking Åmål. Jag hade stjärnor under ögonen, gick på varenda spelning jag kunde och var lite småkär i Henrik Berggren som skrev texter som tycktes handla om mig och mitt liv. När Håkan sedan släppte sin debutskiva började jag lyssna mer på honom och har gjort så sedan dess, jag kan nog alla låtar från Känn ingen sorg för mig Göteborg utantill.

Och så kommer jag alltid att förknippa Shake it out med mitt uppbrott med P, känslan efteråt när jag lämnat allt och börjat om från början på egen hand.

Ja jag skulle nog kunna hålla på hur länge som helst med att komma på en massa fina och jobbiga musikminnen, men har istället gjort en spellista med musik som jag på något sätt har minnen till (uppe  i 320 låtar nu!). Här hittar ni spellistan, enjoy!

st germain har önskat rubriken.
8 Comments

  1. åh får nostalgikänslor av att läsa! när jag började lyssna på håkan hellström tyckte jag att jag var lite sen, inte förrän mot sommaren 2001 när skivan redan varit ute i ett halvår. nu när andra fans knappt gick på dagis när den släpptes känner jag mig inte så orutinerad längre 😉

Kommentera

