now the pale morning sings of forgotten things

Mitt bästa sommarminne.

Kommer genast att tänka på min barndoms somrar. Sommarben med skrubbsår, citronfjärilar lågt över gräsmattan, spring genom vattenspridaren, födelsedagskalas med jordgubbstårta, sommarlovsmorgon på tv, rosa gula gröna sura s-märken i kiosken vid friluftsbadet, tre varv runt huset och stranddagarna med sandiga ostmackor och mariekex.

Somrarna då vi bilade ner till Tyskland Frankrike Italien, jag mamma pappa storasyster och en eller två familjer till. Läsa Kalle Anka och lyssna på freestyle i baksätet, stanna till på en mack då och då för att kissa köpa glass titta på kartan. Sommardagar med poolhäng havsbad glass och sommarkvällar med strandpromenader glass spelhallar där vi spelade Street fighter.

Sommarloven hos mormor, när det bara var hon och jag i en vecka eller så i det vita huset bredvid den lilla skogen där vi alltid hittade stora svarta sniglar och brännässlor. Mormor som alltid hade de hårdaste kramarna och en skål med polkagrisar på bordet, som lagade de godaste pannkakorna och som brukade smussla ner en femtiolapp i min hand när vi skildes åt. Jag fick sova i hennes säng i rummet där solen alltid tycktes skina in på morgonen, själv låg hon i en säng utanför det där rummet och vi brukade prata med varandra genom den tunna väggen. Som jag tyckte om sommardagarna hos mormor. Och gud som jag saknar henne.

sommarbarn

Chaos by har önskat rubriken
4 Comments

Kommentera

